0724.76.00.44 hello@viatacadar.ro

                Ca în fiecare an, mai toți comercianții, mici sau mari, s-au pregătit intens cu oferte și super oferte mai mult sau mai puțin reale, pentru a marca volume de vânzări importante cu ocazia sezonului de Black Friday.

                Încă nu am terminat de amenajat noua casă deci și noi mai avem încă o listă de lucruri pe care le urmărim de ceva timp în speranța că vom avea parte de vreo reducere care, date fiind multitudinea de cheltuieli ocazionate de mutare și de situația economică actuală, ar prinde bine. Implicit, având experiența anilor trecuți, am urmărit produsele de pe listă de-a lungul întregului an, având astfel o evidență a evoluției prețurilor. Concluziile acestui ”studiu” este că majoritatea ”ofertelor” de BF sunt de fapt reduceri de preț precedate de creșteri ale prețului.

                Astfel, de acest BF, singurele achiziții care încă au rămas avantajoase ca și ofertă, au vizat scutecele pentru copii (luat provizii pentru aproximativ 6 luni), acestea având cel mai bun preț raportat la restul anului și un săpun pentru copii la jumătate de preț (este adevărat că site-ul nu permitea achiziția a mai mult de 2 produse de același timp, însă nu interzicea comenzi multiple cu aceleași produse). Apoi am mai găsit ceva cafea mai de calitate (tot cu un preț redus considerabil), ceva seturi de Lego și de Connetix Tiles, care erau pe lista moșului.

                Și cam atât cu BF de partea noastră raportat la dorințele, utilitatea și necesitatea produselor aflate la ”ofertă”. Evident comercianții au raportat vânzări importante de produse și servicii (sigur au scăpat de niște stocuri din magazie care nu se vindeau altfel), în ciuda inflației, a creșterii prețurilor la produse, servicii și a costului nivelului de trai. Fie s-au cheltuit bani disponibili la saltea, fie s-au schimbat ceva valute, fie sumele de pe cardurile de credit au fost epuizate. O creștere cu 35% a vânzărilor față de anul 2021 a unuia din cel mai mare retail on-line, denotă că încă mai sunt bani și apetit de achiziții în piață și criza încă nu a sosit în România (cred că starea drumurile e de vină).

                Ca o curiozitate personală, am citit ce s-a vândut, constatând că în topuri încă sunt destule produse electronice (telefoane, laptopuri, televizoare), astfel că indiferent cât de mult au crescut cheltuielile zilnice ale familiei, încă se acordă o atenție majoră unor lucruri care intră mai degrabă la capitolul util dar nu necesar, adică dorințe. Evident, se vede că încă lipsește o educație financiară solidă sau insuflarea unor valori solide care să transceadă diagonala televizorului sau generația de telefon deținute. Nu doresc să generalizez, sunt sigur că unele achiziții sunt făcute și de profesioniști care ”produc” bani cu aceste produse, dar sigur nu sunt atâția raportat la nivelul volumelor totale vândute.

                Concluzia pentru acest BF, seamănă cu cea din 2021, astfel că efectul dopaminei își face din plin treaba pe timpul derulării acestor oferte ”speciale”, iar pofta de cumpărături pare că se menține la un nivel ridicat indiferent de situația sau perspectiva economică a țării. Evident urmează cât de curând febra cumpărăturilor de Crăciun, când comercianții vor raporta iarăși volume importante ale vânzărilor de produse și servicii, de aceea în încheiere vă urez cumpătare, analiză serioasă și diferențiere a ceea ce este moft-util (îmbunătățirea calității veții)-necesar (supraviețuire).

      Ca să nu faci achiziții pripite, sub influența dopaminei, întreabă-te ce se va întâmpla dacă nu vei cumpăra acel lucru/ cum vei simți peste o lună legat de acel produs…dacă răspunsul este nimic/ dezinteres, atunci sigur nu ai nevoie de acel lucru!